عناصر ارزشمند در پوست و ضایعات لیمو

باید گفت لیمو ترش خشک شیرازی در دسته میوه‌هایی قرار می‌گیرند که به‌صورت تجاری رشد می‌کنند که مخزن عالی از فیتوکمیکال‌ها و ترکیبات فعال بیولوژیکی، با خواص ارتقای سلامتی را تشکیل می‌دهند.
فرآوری میوه منجر به تولید مقادیر زیادی ضایعات می شود که به حیوانات داده می شود یا دفع می شود و باعث افزایش بار محیط زیست می شود.
با این حال، به دلیل غنی بودن از ترکیبات ارزشمند، ضایعات لیمو ترش سه فصل یعنی. پوست (فلاودو و آلبیدو)، دانه‌ها و تفاله‌ها مواد زیستی قوی برای مصارف مختلف در بخش‌های غذایی و غیرغذایی محسوب می‌شوند.
ترکیبات زیست فعال ذاتی موجود در ضایعات مرکبات را می توان به عنوان افزودنی غذایی، محصورکننده، نانوذره، پری بیوتیک، منبع پکتین، اسانس، پلی فنل، کاروتنوئید یا فیبر غذایی استفاده کرد.
همچنین می تواند از لیمو خشک ورقه ای به عنوان یک ماده طبیعی برای لوازم آرایشی، داروها، مواد بسته بندی و سوخت های مصنوعی استفاده شود.
استفاده به عنوان جاذب زیستی، کودهای زیستی، بیودیزل، بیوگاز و بیواتانول از دیگر کاربردهای غیر غذایی ضایعات مرکبات است.
صرف نظر از ضایعات مرکبات به عنوان یک خطر زیست محیطی در کنار انواع دیگر زباله ها در نظر گرفته می شود.
با توجه به این خطر، اخیراً راهکارهایی برای کاهش اثرات نامطلوب آن ایجاد شده است. این بررسی در همین راستا تمام راه‌های ممکن موثر و اقتصادی برای ارزش‌گذاری ضایعات مرکبات در بخش‌های غذایی و غیرغذایی را پوشش می‌دهد.
در جریان تهیه آب میوه از مرکبات، حدود 30 تا 34 درصد از پوست مرکبات به عنوان محصول زائد اصلی به دست می آید.
پوست لیمو ترش صادراتی حاوی مقدار زیادی از فیتوکمیکال ها و ترکیبات زیست فعال است.
پوست مرکبات به عنوان منبعی قوی از مواد شیمیایی گیاهی، در صنایع غذایی، نوشیدنی ها، عطرسازی، داروها و صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.
  • منابع:
    1. Current applications of citrus fruit processing waste: A scientific outlook
  • تبلیغات: 
    1. پیش بینی‌های افراد مشهور در مورد دلایل جنگ جهانی سوم!
    2. پرواز شتری که بال نداشت از افسانه تا واقعیت!
    3. استفاده از هواکش در یک عملیات تروریستی!
    4. با رب پوست صورت خود را شفاف کنید!